donderdag 17 augustus 2023

Feedback ipv Quotering (11)

Het afgelopen semester van academiejaar 2022-2023 was het tweede jaar dat ik voor een vak dat nominaal in 1ste bachelor informatica gegeven wordt ("Gegevensstructuren & Algoritmen") mijn "ungrading" aanpak voor opdrachten (milestones) gedurende het jaar gebruikt heb. Op basis van ervaring opgedaan bij vorige vakken was ik uiteraard benieuwd naar het effect, ook al omdat ik een aantal bijsturingen had doorgevoerd in de praktische aanpak.

Misschien nog even kort de effecten op slaagpercentages bij vorige vakken:

  • Gegevensstructuren en Algoritmen, 2021-2022
    • Studenten die GEEN milestones hebben ingediend: slaagpercentage 60.19%; gemiddelde  10.06/20
    • Studenten die minstens 1 milestone ingediend: slaagpercentage 86.67%; gemiddelde 13.80 / 20
  • Toepassingen van Meetkunde voor de Informatica, 3de bach Informatica 2022-2023
    • Studenten die GEEN milestones hebben ingediend: slaagpercentage 75%; gemiddelde  11.96 / 20
    • Studenten die minstens 1 milestone ingediend: slaagpercentage 100%; gemiddelde 14.60 /20
  • Ontwerp van Algoritmen, 1ste Master Computerwetenschappen 2022-2023
    • Studenten die GEEN milestones hebben ingediend: slaagpercentage 71.43%; gemiddelde  11.66/20
    • Studenten die minstens 1 milestone ingediend: slaagpercentage 88.24%; gemiddelde 12.88 / 20 

Algemeen kon ik stellen dat er significant verschil was in de bachelorvakken tussen studenten die wel de milestones deels hadden ingediend (en daar dus individuele feedback op ontvingen) vs studenten die dat niet gedaan hadden.

Voor het afgelopen semester zijn de cijfers als volgt:

  • Gegevensstructuren en Algoritmen, 2022-2023
    • Studenten die GEEN milestones hebben ingediend: slaagpercentage 33.66%; gemiddelde  7.60 / 20 (opmerking: slaagpercentage zonder telling van blanco ingediende examens 38.6%)
    • Studenten die minstens 1 milestone ingediend: slaagpercentage 64.58%; gemiddelde 11.13 / 20 (opmerking: slaagpercentage zonder telling van blanco ingediende examens 66.0%)

De verschillen tussen beide groepen blijven dus zeker groot, ruweg een verschil van 3.5 punt op 20 en slaagpercentage verschil > 25%, gelijkaardige trend als vorig jaar voor hetzelfde vak.

Wat wel opvalt is het globaal lagere slaagcijfer, en de globaal lagere gemiddelde score. Of dit iets te maken heeft met de ungrading aanpak is een andere discussie, maar ik vermoed het niet. Andere vakken van collega's voor dezelfde studentengroep geven eveneens een lager slaagcijfer in vergelijking met vorig academiejaar.

Geen opmerkingen: