dinsdag 21 augustus 2007

Creationisme

Ik had nooit gedacht dat de onzin van het creationisme tot in Belgie zou geraken, maar blijkbaar wel. De afgelopen week zijn er verschillende opinie-artikels over verschenen naar aanleiding van een stellingname van Luc Van den Brande en Cathy Berx (CD&V), die beiden meenden dat er in het onderwijs plaats moet zijn voor alternatieve visies naast de evolutietheorie van Darwin. Toen de discussies wat uit de hand begonnen lopen, deelden ze mee dat ze misbegrepen zijn.

Zelf ben ik van mening dat creationisme, al dan niet vermomd als het idee van intelligent design, in de sterkst mogelijke bewoordingen moet bestreden worden. Het kan gewoon niet zijn mythologische verhalen, zelfs als zijn het christelijke, onder het mom van 'een andere kijk' als pseudo-wetenschap in ons onderwijs gesmokkeld worden. Dan kunnen we evengoed de poort openzetten naar handlezen, sterrenwichelarij, glazen-bol-kijken, en alchemie ook. En in dezelfde beweging een aantal scholen omdopen tot Hogwarts.

3 opmerkingen:

Tom Bonte zei

Het doet me deugd dat ik nog mensen tegenkom die er zo over denken.
Ik mag er niet aan denken dat mijn kinderen later creationisme als vak zouden krijgen ipv evolutieleer... :-S

Frederic zei

Hey Phil,

ik volg de laatste maanden ook het gevecht tussen creationisme en echte wetenschap. Jammer genoeg steekt het creationisme meer en meer de kop op. Er bestaan al zelfs belgische websites die dit promoten. Ik zal me ten alle tijden verzetten tegen al die creationistische BS.

nor zei

Religie ? nieuwe wijn in oude zakken. Het gevaar zit hem erin dat de religieuze psychosomatische waanzin uit het verleden een revival kent. Misbruik makend van seculiere inzichten (kosmische straling en zwaartekrachtgolven, menselijke genoom ...) vormt het design-model een ware bewustzijnsvervuiling. Spiritualiteit dient men individueel te beleven. Religie en geloof zijn achterhaalde ziekelijke bewustzijnsconstructies. Cognitieve dissonantie en wishfull thinking: van kardinaal Daneels tot de pope (waar haalt men de legitimiteit om klinkklare onzin te verkopen voor existentiële waarheden. LAAT DE STRIJD BEGINNEN TEGEN DE ANTIPERCEPTIE !!!