Deze week twee events te melden m.b.t. tot het boek dat ik gebruik in 1ste bachelor burgerlijk ingenieur, nl. Objects First with Java, door David J. Barnes & Michael Kölling. Enerzijds heb ik de voorbije weken de eerste draft van de Nederlandse vertaling van de 3de editie nagelezen, anderzijds heeft Microsoft blijkbaar een patent aangevraagd voor de 'Object-bench', een feature dat al jaren in BlueJ (de teaching tool die samen met het boek ter beschikking wordt gesteld) aanwezig is, en dat nu door Microsoft geclaimd wordt als een eigen uitvinding.
Nieuwe Nederlandstalige 3de editie
De aanpak die gevolgd wordt door Barnes en Kölling in hun boek is tot nu toe een zeer succesvolle aanpak geweest om studenten te laten kennismaken met object-georienteerd programmeren in het algemeen, en Java in het bijzonder. In de meeste andere inleidende boeken wordt de focus nogal zwaar gelegd op syntax-constructies (de 23 manieren om een if-then-else te schrijven bvb.), maar ik ben er dus van overtuigd dat dat geen goede aanpak (meer) is. Mijn opinie is dat studenten zo snel mogelijk met objecten moeten kunnen werken, en allerlei finesses van de taal zelf hoeven niet noodzakelijk in een eerste cursus aan bod komen.
Het gebruik van BlueJ als ontwikkelingsomgeving vind ik zelf ook zeer positief. Weiliswaar is BlueJ beperkt in mogelijkheden in vergelijking met andere IDE's zoals JCreator, Visual Studio of de omgeving van Sun, maar didactisch gezien is het een hit: geen honderden opties en buttons waar studenten die nog nooit zelf geprogrammeerd hebben hun weg niet in terugvinden, en redelijk wat didactische ondersteuning voor debugging en het inspecteren van objecten bvb.
Sinds we dit boek, samen met BlueJ gebruiken (sinds 2005-2006), hebben we alle materiaal van het vak 'Methodiek van de Informatica' ook terug op 1 lijn gebracht, wat ik denk een goede zaak is. Er was een beetje een wildgroei ontstaan m.b.t. slides en oefeningenbundels, wat vanuit didactisch oogpunt nooit echt een goede zaak is.
Ondertussen is de Engelse versie van dit boek aan zijn derde editie toe, en volgt de Nederlandse vertaling binnenkort. Deze week was ik net klaar met het nalezen van de vertaling, die zeer goed gedaan is. Weliswaar stoot je hier en daar op grappige, in sommige gevallen, te letterlijke vertalingen, maar het is afwachten of de uitgever een aantal van mijn suggesties zal opvolgen.
Microsoft Patent
En in ander BlueJ nieuws:
Blijkbaar heeft Microsoft het idee van de Object-bench zoals die in BlueJ bestaat, ingebouwd in zijn eigen producten (geen probleem ...), maar tracht er nu ook een patent op te verwerven. Zie o.a.:
http://www.bluej.org/mrt/?p=21
http://digg.com/software/Microsoft_copies_features_attempts_to_patent
Ik ben voorstander van patenten te kunnen nemen op software (uiteindelijk is software ook maar een stuk techniek, dus waarom niet -- Pixar heeft ook patenten op grafische algoritmen die zijzelf ontwikkeld hebben zoals stochastische ray tracing, geen probleem), maar wat Microsoft hier doet gaat toch veel te ver. Patenten nemen op dingen die je zelf niet hebt uitgevonden .... Het is natuurlijk niet de eerste keer dat Microsoft dit doet, maar hopelijk wordt deze keer het patent niet goedgekeurd.
5 opmerkingen:
BlueJ beviel me vorig jaar ook uitermate en ook het boek was wel OK.
Wat ik me al een tijdje afvroeg: zou u het zien zitten om het principe van versie-controle-systemen uit te leggen tijdens de les (in de context van de practica)? Ik ben bijvoorbeeld fan van subversion.
Overigens doen patenten meer kwaad dan goed, imho :-)
En vandaag (29 januari) heeft Microsoft zijn patent blijkbaar ingetrokken, volgens een story op Slashdot.
Joris,
In de nieuwe versie van BlueJ zit blijkbaar een soort versie-controle systeem in.
Ik zal er zeker over nadenken om dat eventueel in de les te behandelen.
Een compleet nieuwe tool zoals SVN of CVS uitleggen valt een beetje buiten de scope van de cursus denk ik, en zou enkel een handvol die-hards aanspreken die het op hun eentje ook wel zouden gevonden hebben ... of niet? :-)
prof,
Ik besef natuurlijk ook wel dat versie-controle niet veel met uw cursus te maken heeft, maar het kwam het dichst in de buurt:-) Of misschien hoort het meer bij de lessen van prof Duval?
Dat die-hards het zelf wel uitpluizen, dat weet ik nog zo niet. Ik kende het concept ook maar net.
En dat het niemand anders zou aanspreken? Ik durfde net te hopen van wel... Misschien ben ik niet objectief genoeg.
sry voor de off-topic comments:-)
Ik denk dat er belangrijker zaken te zien zijn in de eerste cursussen java dan Version Control. (Ik had persoonlijk graa g het hoofdstuk over GUI's nog in de les gezien)
Een korte crash course over het onderwerp zou misschien volstaan. Ik denk dat die practica-werkjes veel vertraging oplopen door mensen die code naar elkaar zitten te mailen.
Een reactie posten