woensdag 24 mei 2023

Feedback ipv Quotering (10)

Mijn aanpak om gedurende het semester geen quoteringen meer toe te kennen aan opdrachten, maar volledig in te zetten op feedback, lopen verder. Binnenkort geef ik een presentatie op de Onderwijsdag van de Faculteit Wetenschappen, om de laatste ervaringen toe te lichten (intern KU Leuven event).

Afgelopen semester heb ik mijn aanpak toegepast in het vak Gegegevensstructuren en Algoritmen, en dit voor de 2de maal. Een volledige analyse volgt als de examens achter de rug zijn, maar ondertussen enkele cijfers.

Onderstaand overzicht geeft weer hoeveel studenten een specifieke milestone hebben ingediend. Volgens TOLEDO (KU Leuven e-platform) zijn er 209 studenten ingeschreven voor dit vak.

Milestone

Indieningen

Opmerkingen

1.1

53

Basis – opstart

1.2

40

Basis

1.3

29

Basis

1.4

25

Basis

1.5

16

Samenbrengen van 1.1 1.2 1.3 en 1.4

1.6

4

Optioneel

1.7

3

Optioneel

1.8

1

Optioneel

2.1

16

Alternatieven: 2.1A of 2.1B

2.1A

11


2.1B

2


2.2

9


2.3

6

Alternatief: 2.3A

2.3A

5


3.1

5


3.2

8

Alternatieven: 3.3 3.4 3.5 of 3.6

3.3

2


3.4

0


3.5

0


3.6

0


Zoals je kan zien neemt het aantal inzendingen per milestone snel af naarmate het semester vordert. In vergelijking met de vorige iteraties, heb ik nu meer aandacht besteed aan de uitleg per milestone, wat een student kan leren, hoeveel en welke milestones men best maakt, e.d. Maar ik vrees dat de realiteit blijft dat studenten nu éénmaal hun tijd spenderen aan die activiteiten die wél quoteringen opleveren. Ik begrijp dat ook, maar in zekere zin vind ik het niet mijn verantwoordelijkheid om te beslissen hoe een student zijn of haar tijd gebruikt, zolang ik maar duidelijk kader wat ik verwacht dat een student voor mijn vak(ken) doet, en welke keuzes daarin kunnen gemaakt worden.

Ter informatie: elke groep milestones (1.1 t.e.m 1.8 is één groep, 2.1 t.e.m 2.3 is een tweede groep, en 3.1 t.e.m. 3.6 vormt een derde groep) werd begroot op ongeveer 10 uur werk voor de student (exclusief het bekijken van de theorie nodig om de milestone tot een goed einde te brengen).

Een tweede grafiek laat zien hoeveel studenten hoeveel milestones hebben ingediend:

13 studenten hebben dus exact 1 enkele milestone ingediend, 8 studenten hebben exact 2 milestones ingediend, ... en een enkeling heeft 14 (van mogelijk 20) milestones ingediend. 53 studenten (cumulatief aantal) hebben dus minstens 1 milestone ingediend.

Waar ik natuurlijk wel op hoop (en eigenlijk vrij zeker van ben) is dat studenten die milestones hebben ingediend (en dus feedback hebben ontvangen), het beter zullen doen op het examen.

Geen opmerkingen: