De laatste week voor de kerstvakantie zit traditioneel redelijk vol gepland met projectpresentaties allerhande. Zo ook voor het vak 'Probleemoplossen & Ontwerpen' voor het 3de bachelor-jaar computerwetenschappen dat ik coordineer.
De opdracht dit jaar was om m.b.v. Lego Mindstorms een autonome robot te ontwerpen die in staat is om vanuit een onbekende startpositie in een hindernissenveld een garage te ontdekken, en er zich te parkeren (zie foto).
Dit semester was de eerste maal dat we een P&O met Lego Mindstorms organizeerden, dus waren er wel wat kinderziektes aanwezig. Zo hadden we als didactisch team toch wel de tijd onderschat die de verschillende groepen nodig hadden om tot een werkend ontwerp te komen. Dit heeft er toe geleid dat voor het tweede semester, waar we een analoge opdracht aan de nevenrichting CW zullen geven, reeds hertekend werd.
Wat de opdracht wordt voor de studenten van de hoofdrichting staat nog niet helemaal vast, maar het zou wel eens de richting van Robocup kunnen uitgaan ;-)
Afgaande op reacties die ik van studenten gekregen heb (en desondanks het vele werk), bleek deze P&O echter wel geslaagd. De meesten vonden wel dat ze iets bijgeleerd, en als het hele project fun is, is dat uiteraard mooi meegenomen.
1 opmerking:
Erg leuke foto.
Als alternatief op Robocup (waar het de bedoeling is om een bal in een doelzone te krijgen), kan je een robocup doen met verschillende ballen. 3 ballen 'in play', elk team krijgt twee ballen toegewezen die ze in hun doelgebied moeten krijgen.
Iets wat ik ook nog bedacht heb, is tikkertje. De camera die over het speelveld hangt, registreert de posities van alle robots. Team A krijgt alleen hun eigen positie doorgeseind, team B van't zelfde. Nu kan elk team de positie van de robots van het andere team 'doorseinen' naar de server. Als die juist is, is die robot 'getikt'. Hier kan een tijdslimiet worden op gezet (bv. tussen elke 'tik-poging' 2seconden laten). Het enige probleem is dat dit al snel verandert in zeeslag.
Een reactie posten