zaterdag 11 februari 2023

Feedback in plaats van Quotering (8)

Eerder rapporteerde ik al over mijn ervaringen met summative evaluatie (het geven van punten) te vervangen door louter formatieve evaluatie (louter geven van feedback) voor opdrachten gedurende het semester.

Gedurende 2021-2022 paste ik dit toe bij een groot 1ste-bachelorvak. Het afgelopen semester heb ik hetzelfde geprobeerd bij een 3de-bachelorvak en een vak in het 1ste masterjaar.

De verschillen tussen studentengroepen (zie die wel opdrachten hebben ingediend, en zij die dat niet gedaan hebben), wat betreft gemiddelde quotering op 20 voor het finale examen, alsook het slaagpercentage, zijn hieronder opgelijst:

  • Gegevensstructuren en Algoritmen, 2021-2022
    • Studenten die GEEN milestones hebben ingediend: slaagpercentage 60.19%; gemiddelde  10.06/20
    • Studenten die minstens 1 milestone ingediend: slaagpercentage 86.67%; gemiddelde 13.80 / 20
  • Toepassingen van Meetkunde voor de Informatica, 3de bach Informatica 2022-2023
    • Studenten die GEEN milestones hebben ingediend: slaagpercentage 75%; gemiddelde  11.96 / 20
    • Studenten die minstens 1 milestone ingediend: slaagpercentage 100%; gemiddelde 14.60 /20
  • Ontwerp van Algoritmen, 1ste Master Computerwetenschappen 2022-2023
    • Studenten die GEEN milestones hebben ingediend: slaagpercentage 71.43%; gemiddelde  11.66/20
    • Studenten die minstens 1 milestone ingediend: slaagpercentage 88.24%; gemiddelde 12.88 / 20

Er is dus wel degelijk een positieve correlatie tussen het maken van de milestones enerzijds en de score behaald op het vak anderzijds. Het effect is kleiner voor een mastervak.

Binnenkort geef ik meer uitleg bij mijn ervaringen op een Hapje Onderwijs (event intern KU Leuven), maar zal nadien hier ook wel mijn presentatie en eventueel interessante discussiepunten delen.

2 opmerkingen:

Rudolph Regter zei

In NL zijn er steeds meer grote modules van 30ects. De discussie of dat in 1 summatief assessment is te vangen gaande. Uw onderzoek helpt wat de overwegingen wat verder te vormen. Dank!

Phil Dutré zei

Modules van 30ects? Dat is stevig ...