tag:blogger.com,1999:blog-35571566.post3308374742093498609..comments2023-08-24T11:52:33.884+02:00Comments on prof. dr. ir. Philip Dutré: Hoger Onderwijs in tijden van CoronaPhil Dutréhttp://www.blogger.com/profile/13607941040736764291noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-35571566.post-64133914813782360382021-01-26T10:47:14.846+01:002021-01-26T10:47:14.846+01:00Inderdaad.
Voor een vak dat ik in 1ste bachelor g...Inderdaad.<br /><br />Voor een vak dat ik in 1ste bachelor geef, maakte ik bij wijze van experiment gedurende het voorjaar van 2019 lesopnames (dus het jaar vóór corona), om die nadien beschikbaar te stellen. Reactie van studenten was overwegend positief, net omdat ze nadiern bepaalde passages opnieuw konden bekijken.<br /><br />Anderzijds maak ik me ook geen illussies: een flink deel van de studenten zal - als men wet dat er lesopnames beschikbaar zijn - alles proberen te bingewatchen in de blokperiode. Dat is dan een ongewenst neveneffect.<br /><br />Als docent komt het erop aan duidelijk te communiceren wat je verwacht van studenten en hoe ze een vak best aanpakken, wat de bedoeling is van de diverse leermaterialen e.d. Dat is vaan onuitgesproken in on-campus onderwijs (omdat het niet hoeft), maar vaak expliciet nodig bij online onderwijs.Phil Dutréhttps://www.blogger.com/profile/13607941040736764291noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-35571566.post-47201924645433032592021-01-25T21:51:08.388+01:002021-01-25T21:51:08.388+01:00Wat ondertussen wel duidelijk wordt: corona gaat i...Wat ondertussen wel duidelijk wordt: corona gaat in deze ook de verschillen scherpstellen. Net zoals de kloof tussen arm en rijk uitgediept wordt door de omstandigheden die corona schept, zo worden ook de verschillen tussen lesgevers scherper en groter. Lesgevers die het educatieve element van hun opdracht altijd veel minder belangrijk vonden dan hun onderzoek slagen er niet in om de motivatie te vinden om goede online lessen te geven. Wellicht nemen ze niet eens de moeite om zich de vragen zoals hierboven te stellen. In ieder geval gaan ze niet op zoek naar hoe ze de extra moeilijkheden die studenten ondervinden kunnen counteren, noch gaan ze op zoek naar de extra mogelijkheden die dit biedt. Want ook die zijn er. Even terugspoelen als je iets gemist hebt, een stuk sneller afspelen als je de herhaling niet nodig hebt, of gewoon je dag indelen op de voor jou ideale manier. Het zijn mogelijkheden die studenten ondervinden, appreciëren en niet graag terug gaan afgeven. Dus de vraag is niet alleen hoe we zo goed mogelijk corona-lesgeven. Maar net zoals bedrijven thuiswerk nooit meer helemaal gaan afschaffen wordt straks de vraag hoe we na corona de goede elementen van het huidige lesgeven behouden.jurgenhttps://www.blogger.com/profile/07456475553876870377noreply@blogger.com