woensdag 22 november 2006

Campuskrant interview

Een kleine ego-tripper-achtige entry: voor het nieuwste nummer van de Campuskrant (nummer 22 november 2006) werd ik kort geinterviewd i.v.m. het lesgeven voor grote groepen. De volledige tekst vindt je hier.

Anderzijds is hetgeen ik in het interview zei nu ook weer niet zo vernieuwend als je het in een bredere pedagogische context plaatst, maar het is wel vernieuwend voor mij. De meeste proffen hebben immers nooit een lerarenopleiding gevolgd, en dus moeten ze zelf schaven aan hun didactische kwaliteiten. In die zin wordt af en toe wel eens hoog van de toren geblazen met alweer de uitvinding van het warm water :-) . Zie in dit verband ook de laatste paragraaf in het opinieartikel Taxi's kenny in de Veto van 13 november 2006.

2 opmerkingen:

saskia zei

http://www.cs.washington.edu/education/dl/presenter/

Ik heb geen idee of dit goed werkt voor grote groepen, maar de bedoeling zou zijn om het geheel interactiever te maken.

Het geeft je de mogelijkheid (mist wireless internet en laptops voor de studenten) om bijvoorbeeld quizen (zeer populair hier) te houden onder de studenten, waardoor je snel kan meten of ze het begrepen hebben ja of nee.

Het departement CSE hier op UCSD heeft een groep die onderzoek doet naar nieuwe technologieen gebruiken in het klaslokaal. Een paar weken geleden was er over de link naar dit programma een talk voor Phd studenten en lectures.

Lena zei

Interactie en leren denken en argumenteren ... inderdaad een soms ontbrekend onderdeel in ons onderwijspakket. Ik herinner me mijn studententijd toen je braaf op de bank zat en alles slikte wat de prof voorschotelde, quasi geen discussie of uitwisseling van gedachten. Ik sta altijd versteld van hoe fel en goed Cubaanse studenten hun stellingen kunnen verdedigen. Dat is deels het gevolg van hun educatieve aanpak. Heel wat examens ginds zijn mondeling. De student wordt niet enkel beoordeeld op zijn kennis maar deels ook op de mate waarin hij zijn eigen standpunten kan verdedigen en argumenteren. Bovendien worden er ginds heel wat werksessies in kleine groepen georganiseerd en kan je een prof heel gemakkelijk benaderen (ook buiten de lestijden). Als jij schrijft "Ik vind dat de kwaliteit van ons onderwijs meer aandacht en waardering verdient" dan kan ik je hierin helemaal volgen :-)